Od 1 lutego zaczną działać cztery nowe płatne parkingi niestrzeżone: pod Trasą Zamkową, przy ul. Czarnieckiego, przy ul. Ogińskiego i przy ul. Szymanowskiego. Zasady parkowania zmienią się również w nowo utworzonej Strefie Zamieszkania Stare Miasta, obejmującej ulice w okolicy pl. Orła Białego.

Decyzje w tej sprawie zapadły na wrześniowej sesji Rady Miasta. Ich sens tłumaczono wówczas w ten sposób:

„Gmina Miasto Szczecin, w związku z odnotowaniem w ostatnich latach bardzo dynamicznego przyrostu pojazdów oraz oceną stanowiącą o tym, że następuje proces zawłaszczania przestrzeni publicznej przez parkujące pojazdy realizuje działania zmierzające do opracowania i wdrożenia nowej polityki transportowej. Istotą tych działań jest wprowadzenie preferencji dla komunikacji zbiorowej z jednoczesnym ograniczeniem dostępności dla pojazdów samochodowych do obszaru charakteryzującego się znacznym deficytem miejsc postojowych. Dlatego na nowo ustala się na określonym obszarze Miasta Szczecin strefę płatnego parkowania jako jeden z elementów niezbędnych do wprowadzenia nowego, kompleksowego systemu parkowania, który to będzie stymulował wzrost rotacji pojazdów w centrum Miasta a tym samym zwiększenie dostępności miejsc parkingowych” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Płatne parkingi niestrzeżone pod Trasą Zamkową i przy Czarnieckiego

Plac przy ul. Czarnieckiego i miejsca parkingowe pod Trasą Zamkową nie znajdują się w pasie drogowym, więc nie można ich objąć Strefą Płatnego Parkowania. Miasto chciałoby jednak również tam wymusić większą rotację samochodów. Dlatego od 1 lutego powstaną w obu miejscach płatne parkingi niestrzeżone.

Za każde rozpoczęte 15 minut parkowania kierowcy zapłacą 0,50 gr. Godzinny postój będzie więc kosztować 2 zł. Pod Trasą Zamkową będzie 240 takich miejsc, a przy ul. Czarnieckiego – 40.

Drożej przed Urzędem Miasta

Wyższe stawki będą obowiązywać na nowych płatnych parkingach niestrzeżonych przed Urzędem Miasta. Chodzi o parking przed szpinakowym gmachem od strony ul. Szymanowskiego (50 miejsc) i miejsca wzdłuż ul. Ogińskiego, od strony Jasnych Błoni (25 miejsc).

Za każde rozpoczęte 15 minut parkowania trzeba będzie uiścić opłatę w wysokości 1 zł. Godzina kosztować będzie więc 4 zł. To więcej niż na miejscach przy urzędzie, objętych strefą A w ramach SPP. Godzina parkowania kosztuje tam obecnie 2,80 zł, a od 1 kwietnia będzie to 3,60 zł.

Opłaty na wszystkich czterech nowych parkingach niestrzeżonych będą obowiązywać w dni robocze od 8.00 do 17.00. Będzie można je wnosić przez parkomat albo aplikacje mobilne (Sky Cash, moBiLET). Opłata za postój bez wykupionego biletu, podobnie jak na wcześniej utworzonym Płatnym Parkingu Niestrzeżonym na pl. Orła Białego, kosztować będzie 200 zł.

Strefa Zamieszkania Stare Miasto

Nowe uregulowania dotyczące parkowania obejmą też ulice: Łaziebną, Mariacką, część ul. Tkackiej (od pl. Żołnierza Polskiego do ul. Grodzkiej), część ul. Staromłyńskiej (od pl. Żołnierza Polskiego do skrzyżowania z ulicami: Koński Kierat i Łaziebną,), część ul. Koński Kierat (od ul. Mariackiej do ul. Farnej) oraz część ul. Staromiejskiej (od ul. Grodzkiej do ul. Wyszyńskiego).

To najbliższe otoczenie pl. Orła Białego, gdzie wyższe opłaty i nowe zasady parkowania wprowadzono najwcześniej. Od początku roku wspomniane ulice straciły status dróg publicznych, więc nie są objęte Strefą Płatnego Parkowania. Od początku lutego staną się częścią Strefy Zamieszkania Stare Miasto (SZSM). Obowiązywać w niej będą inne zasady parkowania niż w SPP.

Przede wszystkim, postój będzie tam dużo droższy. Za pierwsze rozpoczęte 15 minut – 1,50 zł, a za każde kolejne 5 minut – 0,50 zł. Godzina parkowania kosztować będzie więc 6 zł. Te zasady będą obowiązywać w dni robocze od 8.00 do 17.00. Okoliczni mieszkańcy są uprawnieni do opłaty zryczałtowanej w wysokości 180 zł (za sześć miesięcy) lub 360 zł (za rok). Płacić będzie można w parkomatach albo za pomocą płatności mobilnych. Za brak ważnego biletu parkingowego lub za zaparkowanie poza miejscami wyznaczonymi kierowcy zapłacą 200 zł.

– Celem Strefy Zamieszkania Stare Miasto jest stworzenie atrakcyjnej przestrzeni publicznej służącej do eksponowania walorów historycznych Starego Miasta, wygodnej i bezpiecznej dla pieszych, a także dostosowanej do potrzeb mieszkańców i biznesu lokalnego. Dzięki przyjętym rozwiązaniom możliwe jest wyznaczenie miejsc do parkowania dla mieszkańców, przedsiębiorców, klientów usług i innych osób korzystających z przestrzeni Starego Miasta. Postulat zwiększenia rotacyjności miejsc postojowych poprzez podniesienie opłaty za postój postulowali mieszkańcy i przedsiębiorcy w czasie tzw. prototypowania – tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik prasowy miejskiej spółki NiOL, zarządcy Strefy Płatnego Parkowania.

Następne zmiany w parkowaniu za 2 miesiące

Od 31 marca Strefa Płatnego Parkowania będzie prawie dwa razy większa, a opłaty za postój znacząco wzrosną. Za pierwszą godzinę postoju w strefie B zapłacimy 2,8 zł (teraz 1,6 zł), a w strefie A – 3,6 zł (obecnie 2,8 zł). Ograniczona zostanie liczba abonamentów, a nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut postoju.

Te zmiany też są tłumaczone koniecznością zwiększenia rotacji na miejscach parkingowych w centrum. Urzędnicy liczą, że część kierowców wybierze inne środki komunikacji. Zachęcić mają do tego niższe ceny sieciówek na autobusy i tramwaje, nowe linie autobusowe (od lutego startują 3 na północy miasta, planowana jest też nowa linia w centrum) i rower miejski czwartej generacji.

ZOBACZ TEŻ: Mieszkańcy chcieli zablokować podwyżkę opłat w SPP. Jest decyzja radnych!