Kupiony niedawno przez samorząd województwa Impuls 2 został wyposażony w superkondensator. To magazyn energii działający jak ogromna bateria, ładowana podczas hamowania. Innowacyjne rozwiązanie będzie prezentowane 21 września podczas targów InnoTrans 2022 w Berlinie.

Pojazd wyprodukowała firma Newag. Samorząd województwa zachodniopomorskiego sukcesywnie kupuje od tego producenta kolejne pociągi. Wspomniana hybryda była ósmym pojazdem z podwójnym napędem dostarczonym z fabryki w Nowym Sączu.

Swoją kolorystyką nawiązuje ona do barw i symboli Unii Europejskiej. Pierwszy kurs pociągu odbył się 17 czerwca. Wtedy jeszcze bez superkondensatora, który został zamontowany dopiero teraz.

– Wjeżdżamy tym nowoczesnym pociągiem do Europy, dosłownie i w przenośni – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Premiera hybrydowego pojazdu z superkondensatorem odbędzie się podczas InnoTrans, największych na świecie międzynarodowych targów transportowych. Bardzo się cieszymy, że jako województwo zachodniopomorskie mamy swój udział we wdrażaniu innowacji techniki kolejowej. I jesteśmy nie tylko krajowym liderem w unowocześnianiu taboru.

Superkondensator magazynuje energię wytwarzaną podczas hamowania. W pełni naładowany, pozwala na rozruch pojazdu do prędkości 50 km/h i pokonanie odcinka o długości do 500 metrów. To przekłada się na mniejszy hałas podczas odjazdu ze stacji, ograniczenie emisji szkodliwych substancji i mniejsze zużycie paliwa. Już wyliczono, że na niezelektryfikowanym odcinku Goleniów – Kołobrzeg (100 km, 18 stacji) oszczędzi się ok. 45 litrów paliwa, czyli 17 procent całego zużycia.

W ramach umowy zawartej z firmą Newag do końca tego roku hybrydowa flota na Pomorzu Zachodnim będzie liczyć 12 pojazdów. To efekt rozszerzenia kontraktu o zakup 5 kolejnych pojazdów, co kosztowało 123 mln zł.