Miasto podpisało z firmą Solaris umowę na dostawę sześciu autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. Wszystkie pojazdy muszą znaleźć się w Szczecinie najpóźniej za rok. Wcześniej Solaris powinien dostarczyć 8 przegubowych autobusów elektrycznych, które magistrat zamówił wcześniej (termin upływa we wrześniu).

- To już kolejne zamówienie obejmujące zakup nowoczesnego, spełniającego wysokiego standardy i ekologicznego taboru dla naszej komunikacji miejskiej. - powiedział Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Po naszych ulicach jeżdżą już autobusy hybrydowe, teraz pora na kolejny krok i wdrożenie pojazdów zeroemisyjnych. Liczymy na udaną współpracę z firmą Solaris i czekamy na dostawy pierwszych pojazdów do Szczecina.

Nowinki technologiczne

Zakup sześciu krótszych „elektryków” kosztuje ponad 16,5 mln zł. Będą to autobusy Solaris Urbino electric, wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Ładowane odbywać się będzie w zajezdni i specjalnych stacjach na mieście (trwa przetarg na ich budowę) poprzez złącze plug-in lub pantograf na dachu.  

Na dachach nowych autobusów znajdą się również panele fotowoltaiczne, które pozwolą zasilać niektóre komponenty pokładowe pojazdów. Nowe „elektryki” będą wyposażonę w funkcję prekondycjonowania termicznego, pozwalającą (w zależności od potrzeb) ogrzewać lub chłodzić wnętrze autobusu w czasie ładowania, czyli jeszcze przed wyjazdem na trasę.

- Jesteśmy bardzo dumni z faktu, że możemy przyczyniać do poprawy jakości życia mieszkańców Szczecina poprzez dostawę bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego. Nasze autobusy są doskonale znane użytkownikom transportu publicznego w tym mieście. Teraz przyszedł czas na zapoznanie się z naszą bateryjną technologią, która jest niezwykle cicha i bezemisyjna w miejscu użytkowania. Jestem przekonany, że cechy te zostaną docenione przez szczecinian”. - powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i after sales.

6 mln zł dofinansowania  

Zakup 6 krótszych autobusów elektrycznych dofinansowany jest kwotą 6 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – Gepard. Szczecin starał się jeszcze o 9 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, ale wniosek został odrzucony.