Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zaakceptował ofertę firmy Newag S.A. Za 49,2 mln zł chce kupić dwa pociągi dwunapędowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostaną dostarczone do końca 2021 r.

Newag był jedynym podmiotem, który przystąpił do przetargu. Co ciekawe, zaoferował dokładnie tyle, ile wynosił budżet na ten cel ujawniony później przez Urząd Marszałkowski. Postępowaniem interesowała się też bydgoska Pesa, składała odwołanie wobec treści specyfikacji zamówienia i ostatecznie nie złożyła oferty.

Komisja przetargowa pozytywnie oceniła ofertę Newagu. Stwierdzono, że spełnia wszystkie warunki określone w specyfikacji. Kontrolę przetargu musi jeszcze przeprowadzić Urząd Zamówień Publicznych. To otworzy drogę do podpisania umowy z wykonawcą.

– Z przyczyn oczywistych transport publiczny nie cieszy się w okresie pandemii dużym zainteresowaniem, ale wierzę, że niedługo wrócimy do czasów, kiedy będziemy mogli wspólnie podróżować. Niezmiennie zależy nam na ekologii i komforcie podróżnych. Zakup jednostek hybrydowych to dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane – komentuje Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Samorządowcy Województwa Zachodniopomorskiego chwalą się, że nasz region ma szansę stać się pierwszym posiadającym w swej flocie pojazdy dwunapędowe.

Zamówione pojazdy mają oferować 150 miejsc siedzących. Wyposażone będą zarówno w napęd elektryczny, jak i spalinowy. Obsłużą więc również linie niezelektryfikowane. Np. relację Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin (przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów) czy trasę Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Urząd Marszałkowski może dodatkowo skorzystać z opcji zamówienia w Newagu 10 kolejnych pociągów hybrydowych. Termin ewentualnego wykonania zamówienia opcjonalnego to 20 grudnia 2022 r.