Zespół badawczy AMS przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokie próby działania całego systemu komputerowego i wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zainstalowanego w modelu statku autonomicznego. Testowany był sprzęt oraz łączność ze stacją lądową.

Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku.

– Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania. Chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości. Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – mówi prof. Tadeusz Szelangiewicz z Katedry Oceanotechniki AMS, kierownik zespołu badawczego.

Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania. Przeprowadzone testy dotyczyły głównie sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych parametrów oraz transmisji ich i rejestracji w stacji lądowej (GSC).

Prototypowy model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia.