PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z wykonawcą, firmą Torpol, dwie umowy na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Dzięki planowanym pracom do szczecińskiego portu będą mogły wjeżdżać dłuższe i cięższe składy, co pozwoli odprawić więcej ładunków.

Łączna wartość obu kontraktów to prawie 1,5 miliarda zł netto. Inwestycje planowane w Szczecinie kosztować będą 936 mln zł. W ich ramach na stacji Szczecin Port Centralny wybudowanych zostanie 61 km nowych torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Planowana jest modernizacja 2 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe rozjazdy (177 sztuk) wyposażone będą w urządzenia elektrycznego ogrzewania, by zapewnić im bezawaryjne działanie zimą.

W efekcie do portu wjeżdżać będą mogły większe składy, które dodatkowe dotrą bezpośrednio do wybranych rejonów nabrzeża. Ma się to przełożyć na wysokość przeładunków, a tym samym wzrost potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego.

Oba projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.