W 2020 r. po ulicach Szczecina powinno jeździć 11 autobusów elektrycznych. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na ich zakup, a w przyszłości planuje inwestycje umożliwiające użytkowanie takich pojazdów – przebudowę zajezdni przy ul. Klonowica i utworzenie stacji szybkiego ładowania autobusów.

Zamawiane autobusy będą jednoczłonowe, niskopodłogowe, fabrycznie nowe, zeroemisyjne, o napędzie elektrycznym. Ich długość to 12 m. Zgodnie z warunkami postawionymi przez miasto ma zmieścić się w nich co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących, w tym minimum 8 na miejscach siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.

Bez spalin i tańsza eksploatacja

Ładowanie energii elektrycznej powinno zajmować nie więcej niż 5 godzin. Pojazdy będą wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry. Na dachu zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, które będą wspomagać źródło zasilania. Przy pełnym obciążeniu autobusy mają być w stanie przejechać bez doładowywania co najmniej 90 km.

- Pojazdy pojawią się w miejscach, w których uciążliwość tradycyjnego napędu spalinowego i jego skutki środowiskowe są najbardziej odczuwalne dla otoczenia. W wymiarze ekonomicznym zakup pozwoli ograniczyć koszty eksploatacyjne, w tym zwłaszcza w zakresie zaopatrzenia w paliwo – informuje Paulina Łątka z Urzędu Miasta.

Jeden autobus wart ok. 3 mln zł

Zakup 11 autobusów realizowany jest w ramach finansowania z dwóch projektów. Ich łączna wartość szacowana jest na 33,5 mln zł. Ponad 1/3 tej sumy miasto uzyska z dofinansowania ze środków zewnętrznych: 5,7 mln zł unijnych środków pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020, a 6 mln zł pozyskano z pilotażowego programu GEPARD realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Firmy zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 18 października. Autobusy mają zostać dostarczone do Szczecina w pierwszym kwartale 2020 r.

Równolegle do procesu zakupu i produkcji nowych autobusów, miasto musi przygotować infrastrukturę do ich obsługi. Powstała już koncepcja przebudowy zajezdni przy ul. Klonowica. W jej ramach na zmodernizowanym i przebudowanym placu postojowym powstaną stanowiska zasilające autobusy. Konieczna jest też modernizacja zasilania obiektu w energię elektryczną. Dodatkowo, na terenie Szczecina zaplanowano rozmieszczenie stacji szybkiego ładowania autobusów.

Będą kolejne autobusy elektryczne

Miejskie plany dotyczące autobusów elektrycznych sięgają również dalej. Już zabezpieczono przyszłe dofinansowanie na zakup kolejnych autobusów elektrycznych po 2020 r.

- Jako jeden z 27 polskich samorządów bierzemy udział w programie badawczo-rozwojowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pn. „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego w partnerstwie innowacyjnym ma powstać tani polski autobus elektryczny, a Szczecin w latach 2021-2023 będzie mógł go zakupić jako jedno z pierwszych miast w Polsce. Zgłoszona została wstępna gotowość zakupu 10 sztuk pojazdów o długości 12 m, z opcją rozszerzenia o kolejnych 10 pojazdów – informuje Paulina Łątka.