Gotowy jest cały układ drogowy przebudowanego węzła. Zwiększyła się jego przepustowość i bezpieczeństwo. Przez najbliższe około dwa tygodnie obowiązywać będzie jeszcze ograniczenie prędkości związane z prowadzeniem ostatnich prac wykończeniowych i porządkowych.

Otwarte zostały łącznice relacji Stargard – Kołbaskowo i Gdańsk – Stargard. Przejezdna na całej długości jet też zachodnia jezdnia zbiorczo-rozprowadzająca. Można więc korzystać ze wszystkich jezdni wchodzących w skład rozbudowanego układu drogowego.

Co zostało zrobione?

– Dzięki nowym łącznicom o znacznie łagodniejszych łukach, normatywnym pasom włączeń i wyłączeń, jezdniom zbiorczo-rozprowadzającym w ciągu A6 i nowym wiaduktom węzeł zapewnia większą przepustowość, komfort przejazdu i bezpieczeństwo niż przed przebudową – informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem.

Kierowcy muszą się jeszcze liczyć z ostatnimi utrudnieniami. Trwają prace wykończeniowe i porządkowe, a na łącznicy relacji Stargard – Kołbaskowo wciąż zlokalizowany jest zjazd na zaplecze budowy, które będzie w najbliższym czasie likwidowane.

Ostatni etap przed terminem. Ale łączne opóźnienie jest gigantyczne

Węzeł został w pełni udostępniony kierowcom przed terminem obowiązującym obecnego wykonawcę, czyli Budimex (18 lipca). Opóźnienie całej inwestycji jest jednak gigantyczne i wynika z problemów pierwszego generalnego wykonawcy – Energopolu Szczecin, który wszedł na plac budowy w Kijewie w październiku 2017 roku.

– Z tą nieistniejącą już firmą musieliśmy rozwiązać umowę jesienią 2019 roku z powodu nierealizowania prac. Inwestycja była gotowa w zaledwie 20 proc. Wykonane prace zostały zinwentaryzowane i ogłosiliśmy nowe przetargi na dokończenie prac. Zostały one podzielone na mniejsze zadania w celu jak najszybszego ukończenia kluczowego elementu – nowego wiaduktu nad A6. Został on dokończony do końca 2020 roku wraz z północną jezdnią DK10 oraz dwiema łącznicami. Wiosną ubiegłego roku ruszyły pozostałe roboty na węźle w ramach trzeciego etapu prac – relacjonuje Mateusz Grzeszczuk.

Przebudowa węzła Szczecin Kijewo, wraz z budową odcinka autostrady A6 w kierunku Rzęśnicy, kosztowała 216 mln zł. Była dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą ponad 109 mln zł.