W listopadzie pierwsi szczecinianie wsiądą do nowego hybrydowego autobusu Hybrydowy Solaris Urbino 18 zjechał właśnie z taśmy produkcyjnej. Na początku listopada powinien być w Szczecinie. Będzie pierwszym z szesnastu autobusów tego typu kupionych przez miasto.

Zamówienie o wartości około 42 mln zł obejmuje 8 autobusów przegubowych (Solaris Urbino 18) i osiem autobusów krótkich (Solaris Urbino 12). Miasto otrzymało dofinansowanie z unijnych funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 27 mln zł.

Autobusy trafią do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica i będą jeździć po lewobrzeżu. Tam pojazdy hybrydowe z dwoma silnikami (spalinowym i elektrycznym) można wykorzystać efektywniej niż na prawobrzeżu ze względu na gęstszą sieć przystanków i mniejsze prędkości rozwijane przez autobusy. Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin oraz hałasu.

- Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich całość sterowana jest przez system elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii – informuje Piotr Zieliński z Urzędu Miasta. - Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część energii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności.

To nie koniec miejskich inwestycji w tabor autobusowy. Jeszcze w tym tygodniu, 19 października, otwarte mają być oferty w przetargu na 11 autobusów elektrycznych.