Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował się skorzystać z opcji rozszerzenia zamówienia w firmie Newag o 5 pięć kolejnych pociągów z podwójnym napędem – elektrycznym i spalinowym. Dwa pierwsze składy mają się pojawić na Pomorzu Zachodnim już w lipcu.

Od stycznia po zachodniopomorskich torach jeżdżą już dwie hybrydy – bursztynowa i zielona. Kosztowały ponad 49 mln zł. Teraz Zarząd Województwa zdecydował się na zakup 5 kolejnych pociągów tego typu. To inwestycja o wartości 100 mln zł netto.

Pojazdy przypominają świetnie znane na Pomorzu Zachodnim Impulsy z Newagu, ale obok napędu elektrycznego mają również moduł spalinowy. Dwa napędy pozwolą na tańsze i bardziej ekologiczne przejazdy na trasach, które muszą dziś obsługiwać pociągi spalinowe. To przede wszystkim fragmenty trasy Szczecin – Kołobrzeg, na który skierowano pierwsze hybrydy.

– Często z konieczności wykorzystywane są tam spalinówki, mimo że na przykład połowę dystansu można by przejechać na pantografie – tłumaczy marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – W hybrydach przełącza się źródło zasilania, co oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin. Podwójny napęd pozwala chronić środowisko i zoptymalizować zarządzanie taborem kolejowym. Pociągi hybrydowe mają nie tylko nowoczesne silniki, ale również bardzo nowocześnie zaprojektowaną i wyposażoną przestrzeń pasażerską, co doceniają już podróżujący ze Szczecina do Kołobrzegu.

Nowe pociągi będą kursowały ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina i Szczecinka, a być może w przyszłości pojawią się też na trasie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i usprawnią transport na lotnisko w Goleniowie. Jeden z nich będzie miał charakterystyczne „morskie” malowanie.