Od 2002 r. liczbę pociągów pasażerskich, które przejechały trasą ze Szczecina Głównego do Polic można policzyć na palcach jednej ręki. W czwartek okazję do tego mieli uczestnicy organizowanej przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego konferencji „Kolej aglomeracyjna jako przyjazny system transportu publicznego”.

SSOM jest liderem projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, która m.in. ożywi linię kolejową nr 406 do Polic. Dziś jeżdżą tędy tylko pociągi towarowe, w niektórych miejscach nie ma drugiego toru, w innych jest on zupełnie zarośnięty, a perony dawnych stacji są w zupełnej rozsypce. To wszystko ma zmienić się do 2022 r., gdy inwestycja zostanie sfinalizowana.

O wszystkich szczegółach projektu SKM, podczas dwudniowej konferencji, dykutują m.in. przedstawiciele samorządów i spółki kolejowej PKP PLK, specjaliści transportu publicznego i firm technologicznych. Częścią wydarzenia był wspomniany przejazd na trasie Szczecin Główny – Police, a później Police – Szczecin Wzgórze Hetmańskie, do Lokomotywowni Przewozów Regionalnych.

Podczas tej krótkiej podróży można było zobaczyć jak bardzo zniszczone są perony i cała infrastruktura opuszczonych od dawna stacji, ale też jak urokliwe z perspektywy torów są wzgórza nad północnymi osiedlami Szczecina. Roman Walaszkowski, dyrektor SSOM, tłumaczył też, gdzie powstaną zupełnie nowe przystanki. Zaplanowane je np. przy wiadukcie nad ul. Ku Słońcu czy na wiadukcie nad ul. Arkońską.

Pierwsze prace na linii kolejowej do Polic już się rozpoczęły. Wykonuje je spółka Trakcja PRKiI, wyłoniona w przetargu przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zajmują się oni torami i peronami. Natomiast szczeciński magistrat w swoim zakresie zbuduje przy każdym przystanku SKM zintegrowane węzły przesiadkowe z przystankami komunikacji miejskiej oraz parkingami Park&Ride i Bike&Ride. Na razie trwają prace projektowe.

Szczecińska Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2022 r. Wygodne połączenia kolejowe, zintegrowane z komunikacją miejską, powstaną pomiędzy Szczecinem, Policami, Gryfinem, Stargardem i Goleniowem. Łączna wartość całego przedsięwzięcia szacowana jest na 740 mln zł, z czego 512 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania unijnego.