Koszt ich budowy to ponad 30 mln zł. Prace są już na finiszu i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem w przyszłym sezonie zimowym po raz pierwszy przystąpią do działania na Odrze. Mowa o Ocelocie i Tarpanie – dwóch lodołamaczach, które powstają w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbulding S.A.

Będą to jedne z najnowocześniejszych lodołamczy w Europie. Oba budowane są dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

– Zaawansowanie prac przy budowie obu jednostek jest już bardzo duże. Obecnie trwa ich wyposażanie. Mowa zarówno o siłowniach, urządzeniach nawigacyjnych, jak i ogólnych elementach poszycia całej jednostki – wylicza Stefan Iwicki, koordynator polsko-niemieckiej akcji lodołamania i kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej. – Będą to najnowocześniejsze jednostki we flocie Wód Polskich i bardzo się cieszymy, że będą one używane właśnie w naszym mieście – dodaje.

Lodołamacze pozytywnie przeszły już niezbędne inspekcje klasyfikacyjne i potwierdzono ich gotowość do wodowania. – Wodowanie będzie mieć miejsce po tym, jak obie jednostki zostaną kompletnie wyposażone. Zostaną one wówczas przeniesione na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego. Ta technologia jest powszechnie stosowana dla jednostek małych, tj. do ok. 40 m długości. W ten sam sposób budowana jest obecnie seria holowników dla marynarki wojennej, z których cztery jednostki weszły już do eksploatacji – tłumaczy Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.