Przedstawiciele Wód Polskich oraz PKP PLK podpisali w Urzędzie Wojewódzkim porozumienie, dzięki któremu powstanie warta 3 mln zł dokumentacja projektowa nowego, wyższego mostu kolejowego nad Regalicą w Podjuchach.

Istniejący most jest zbyt niski. Większe jednostki, aby przepłynąć, muszą czekać na podniesienie zwodzonego przęsła. Zabytkowy, przedwojenny mechanizm często jednak ulega awariom, które paraliżują ruch kolejowy lub wodny. Te problemy znikną, gdy tuż obok powstanie nowy, wyższy most.

- Inwestycja realizowana przez Wody Polskie i PKP PLK ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Prace zapewnią większy prześwit mostu, zostanie on wyniesiony na wysokość ok. 6,2 metra ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej, co jest istotne dla zwiększenia działań mających na celu ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie i skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Budowa nowego mostu kolejowego w km 733,7 rzeki Regalicy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. Wartość projektu to 328 milionów złotych. Około 110 milionów złotych wniesie PKP PLK. Wykonawcą prac będzie firma Sweco, która jest realizatorem zadań w ramach projektu POPDOW.

Istniejący most będzie rozebrany niemal w całości. Od strony Dziewoklicza zostanie tylko przęsło zwodzone, które jest wpisane do rejestru zabytków.