Chodzi o modernizację linii kolejowej Berlin – Szczecin. Pomóc w sprawnej realizacji tej inwestycji ma wpisanie szlaku między miastami do europejskiego korytarza transportowego TEN-T Orient/East Med lub Morze Północne – Bałtyk.

Inicjatywa wyszła od strony niemieckiej. Wspólny Departament Planowania Krajowego Berlin-Brandenburgia zwrócił się do zachodniopomorskiego sejmiku z wnioskiem o wparcie w działaniach służących wpisaniu szlaku Berlin – Szczecin do sieci TEN-T. Miałoby to potwierdzić priorytetowy charakter inwestycji i ułatwić starania o środki unijne. Radni przychylili się do tego pomysłu.

- Zanim uda się przekonać Unię Europejską do wsparcia wartych miliardy euro inwestycji infrastrukturalnych niezbędna jest wytężona praca analityczna i planistyczna, która powinna udowodnić, że środki przyczynią się do usprawnienia europejskich szlaków transportowych. Stanowisko Sejmiku to pokazanie, że ten odcinek jest dla nas niezwykle istotny, a więc nie może stracić priorytetu inwestycyjnego – wyjaśnia marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

O potrzebie modernizacji linii kolejowej Berlin – Szczecin mówi się od lat. Newralgiczny jest 40-kilometrowy odcinek między Passow a polsko-niemiecką granicą, na którym jest tylko jeden tor. Podobny problem jest na 8-kilometrowym odcinku przygranicznym po stronie polskiej. W 2012 r. ministrowie infrastruktury Polski i Niemiec parafowali międzyrządową umowę, o swoistej mapie drogowej dla niezbędnej przebudowy tej infrastruktury. Realizacja tych zapowiedzi cały czas się opóźnia. Ostatnio jednak większą aktywność przejawiają regionalne rządy Berlina i Brandenburgii. Jako planowaną datę zakończenia planowanej modernizacji podają 2023 r.

- Jest szansa, że uda nam się doprowadzić ten niezwykle ważny projekt do szczęśliwego finału – uważa marszałek Geblewicz.

Po wprowadzeniu szlaku Berlin – Szczecin do sieci bzowej TEN-T, stolica Pomorza Zachodniego stanie się punktem węzłowym krzyżujących się korytarzy transportowych. Przyczynić się to miałoby do większego napływu ładunków zarówno drogą kolejową jak i śródlądową. Powstałaby również szansa na uruchomienie w przyszłości stałych połączeń promowych na trasie Szczecin - Kłajpeda.