Czasami kierowcy nie wiedzieli jak się zachować, zatrzymywali się przed wjazdem albo… omijali wyznaczoną na żółto przestrzeń. Yellow boxy od piątku funkcjonują na czterech skrzyżowaniach naszego miasta, a plan jest taki, że będą wymalowane na ponad dwudziestu, o ile spełnią swoją funkcję. Jak mówił Marcin Charęza, kierownik referatu ds. organizacji ruchu w szczecińskim magistracie podczas specjalnego programu na żywo z placu Kościuszki, celem jest poprawa płynności ruchu na newralgicznych skrzyżowaniach w mieście.

Londyn zainspirował, Szczecin wprowadził jako pierwszy w Polsce

Yellow boxy to inicjatywa z Wielkiej Brytanii, która obecna jest na niemal każdym londyńskim skrzyżowaniu o natężonym ruchu. W Polsce dotychczas takich innowacji nie wprowadzono, więc Szczecin prawdopodobnie jest pierwszy. Yellow box polega na tym, że kierowca nie może wjechać na wyznaczoną przestrzeń, jeżeli nie ma pewności, że będzie mógł opuścić skrzyżowanie. Przestrzeganie takich zasad skutkuje brakiem blokad na skrzyżowaniu i kolizji:

- W godzinach szczytu, kiedy ktoś zablokuje nam skrzyżowanie na jeden cykl świateł, to jest to poważne utrudnienie blokujące nam miasto. To oznakowanie ma przypominać kierującym, że w tym miejscu nie można się zatrzymać. Przed oznakowaniem jest wolne miejsce, do którego można dojechać. Na dniach takie oznakowania będą również wymalowane na torowiskach. Wytypowaliśmy ponad 20 różnych lokalizacji, gdzie postój na skrzyżowaniach blokuje ruch – mówi Marcin Charęza.

Yellow boxy wprowadzono jako innowację. Kierowcy będą testować je przez trzy miesiące. Jeżeli okaże się, że yellow boxy przynoszą oczekiwane rezultaty, to pojawią się w kolejnych wytypowanych przez Urząd Miasta miejscach.

Będzie kampania informująca o zmianach w organizacji ruchu

Internauci po ogłoszeniu zmian na skrzyżowaniach byli bardzo podzieleni, czy yellow boxy w Szczecinie to dobry pomysł. Jedni uważają, że wprowadzi to więcej chaosu niż porządku, a drudzy chwalili miasto za innowacyjne podejście do ruchu drogowego. Jak przyznał Marcin Charęza w przyszłym tygodniu planowane są działania edukacyjne prowadzone przez magistrat czy Komendę Miejską Policji w Szczecinie:

- Niektórzy kierowcy zdający prawo jazdy 15-20 lat temu nie są zapoznani z nowościami, stąd akcje edukacyjne. Żeby było bezpieczniej, to musimy być bardziej świadomi. Przejrzysta infrastruktura jest bardzo ważna, ale najważniejsza jest kultura jazdy i nasze zachowanie na drodze. Wszyscy uczestnicy ruchu muszą przestrzegać przepisów, zarówno kierowcy samochodów, piesi, jak i rowerzyści – dodaje Charęza.

Aktualnie żółte pola w Szczecinie znajdziemy na skrzyżowaniach: ul. Europejska – ul. Dworska; ul. Matejki – ul. Bazarowa; ul. Wierzbowa – ul. Reczańska; pl. Kościuszki.