Śródmiejska część al. Wojska Polskiego była kiedyś tętniącą życiem główną aleją handlową i rozrywkową Szczecina. Dziś straszy tam wiele opuszczonych lokali, a mieszkańcy chętniej wybierają galerie handlowe. Zmienić ma to miejski projekt Słynna Aleja, którego celem jest ożywienie tego miejsca.

Do wspólnych działań w jego ramach zaangażowało się siedem znanych marek, które wciąż świetnie sobie radzą przy al. Wojska Polskiego: Kino Pionier, Bar Pasztecik, Galeria Ewy i Henryka Sawki, Atelier Mody Sylwia Majdan, Cukiernia Koch, Bistro rybne Seamor i Pizzeria Piccolo.

Całość skoordynuje miasto, które przy al. Wojska Polskiego planuje na 19-20 września pierwszą edycję nowej cyklicznej imprezy – Festiwalu Marek.

– Szczecinianie darzą al. Wojska Polskiego dużym sentymentem. To ważna dla nas ulica. Dlatego chcemy zrewitalizować to miejsce, tchnąć w nie nowe życie. Mamy gotową koncepcję przebudowy, która ruszy w przyszłym roku. Chcemy, żeby wrócili tu mieszkańcy i pojawili się turyści – mówił Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Pomóc ma w tym projekt Słynnej Alei. Pierwsze wydarzenia w jego ramach będą związane z działalności Henryka Sawki, znanego rysownika i satyryka, który ma przy al. Wojska Polskiego swoją galerię. Przygotuje on wystawę o znamiennej dla tej części miasta nazwie.

– Pierwsze wydarzenie to Ściana Uśmiechu, wystawa w miejscu dawnej fontanny Ściany Płaczu. Prawdziwy uśmiech jest wtedy, gdy ludzie mogą się spotkać. Oglądanie żywej satyry na wystawie, to jest co innego, niż w internecie – podkreślał Henryk Sawka, nawiązując do ostatnich tygodni pandemii.

Dodatkowo, Henryk Sawka podejmie się próby ustanowienia rekordu Guinessa. W 60 minut będzie chciał wykonać 60 rysunków.

Oba wydarzenia będą częścią Festiwalu Marek, który odbędzie się przy al. Wojska Polskiego 19-20 września. Zaproszono do udziału w nim podmioty z całego Szczecina, ze szczególnym uwzględnieniem tych działających w alei.

Miesiąc później, 21 października, świętować będziemy 50. urodziny Baru Pasztecik.

Projekt Słynna Aleja realizują: Miasto Szczecin, Szczeciński Fundusz Pożyczkowy, Żegluga Szczecińska, Turystyka i Wydarzenia, Szczecińskie TBS oraz Agencja Rozwoju Metropolii Szczecińskiej. Partnerem strategicznym jest Szczecińska Energetyka Cieplna.