To duża inwestycja, która ma poprawić dostęp kolejowy do portu na terenie Szczecina i Świnoujścia. Umowa na dofinansowanie tego projektu ze środków unijnych została podpisana na początku lipca..

Podpisy pod umowę gwarantującą 85 procentowe dofinansowanie ze środków unijnych złożyli prezes PKP PLK – Ireneusz Merchel oraz dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych - Przemysław Gorgol.

Projekt wart jest ponad 655 mln zł. Dzięki jego realizacji w Szczecinie powstanie drugi wiadukt kolejowy nad ulicą Gdańską. Przebudowany zostanie most kolejowy nad rzeką Parnicą. Dojazd do Parku Wrocławskiego (kolejowe zaplecze portu) będzie zelekrtyfikowany, co skróci czas przejazdu pociągu nawet o 2 godziny. Zmodernizowany zostanie układ kolejowy w rejonie Parku Wrocławskiego i terminalu kontenerowego. Prace obejmą również remont torów kolejowych pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych w szczecińskim porcie. Modernizację przejdzie także infrastrukturę kolejowa w porcie w Świnoujściu.

- Celem zadania „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” jest przede wszystkim likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków w relacji z portami, a także zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych. Zakłada się także znaczący wzrost jakości oferowanych przez porty usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego Szczecin – Świnoujściu na rynku usług morskich – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2018-2020.