Nie był to rok spektakularnych inwestycji, ale nie brakowało zmian, często budzących duże emocje mieszkańców. Gorące dyskusje toczyły się m.in. na temat Frygi, wyglądu przebudowanego dworca, czy pierwszego w mieście Park & Ride.
Oto 10 wybranych przez nas najbardziej znaczących zmian jakie zaszły w 2016 r. w Szczecinie.

Dworzec Główny PKP w nowej odsłonie
111 mln zł kosztowała przebudowa dworca. Zakończyła się w ostatnich dniach kwietnia. Wyremontowano stary budynek i dobudowano przeszkloną część z nową kładką łączącą dworzec z ul. Owocową. To nie koniec zmian. W drugim etapie modernizacji nad peronem trzecim powstanie łącznik między nową kładką a starą, która zostanie wyremontowana (koniec prac w 2018 r.). W dalszej przyszłości (do 2020 r.) między ul. Owocową i ul. Korzeniowskiego, u wylotu nowej kładki, wybudowany zostanie Dworzec Górny z peronami dla autobusów miejskich i PKS.



Atrakcje na dachu Zamku i pod przeszklonym dachem Muzeum
Szczecin wzbogacił się o nowy punkt widokowy usytuowany na dachu Zamku Książąt Pomorskich. Taras Książęcy pozwala z wysokości 18 metrów podziwiać panoramę Podzamcza i nabrzeża Odry. Po raz pierwszy szczecinianie mogli wejść na dach Zamku podczas majowej Nocy Muzeów. Taras powstał w ramach modernizacji skrzydła północnego Zamku, która kosztowała łącznie 27 mln zł.

Po tegorocznej renowacji, jedną z atrakcji Muzeum Tradycji Regionalnych przy ul. Staromłyńskiej jest odnowiony dziedziniec. Pod przeszklonym dachem wyeksponowane są marmurowe rzeźby Mojżesza (kopia słynnego dzieła Michała Anioła) i Fryderyka II Wielkiego (oryginalny XVIII-wieczny posąg dłuta Johanna Gotfrieda Schadowa). Pierwsi zwiedzający mogli podziwiać lapidarium już w styczniu. Remont budynku Muzeum kosztował 8,5 mln zł.





Znika Most Cłowy
W maju awarii uległy stalowe cięgna przeprawy nad Regalicą i konieczne było wyłączenie Mostu Cłowego z ruchu. Szybko okazało się, że uszkodzenia są tak poważne, że niezbędna będzie rozbiórka (jest już na daleko posuniętym etapie) i montaż nowych przęseł na wyremontowanych przyczółkach. Koszty prac mają zamknąć się w kwocie 18,6 mln zł. Samochody mają wrócić na Most Cłowy do 31 lipca 2017 r., czyli przed finałem The Tall Ships Races. 



Rower miejski dojechał na prawobrzeże
W sierpniu infrastruktura Bike_S powiększyła się o 16 nowych stacji na lewobrzeżu oraz o 29 stacji na prawobrzeżu. Po prawej stronie Odry wcześniej nie było możliwości wypożyczania rowerów miejskich. Łącznie są teraz 82 stacje, a wśród propozycji zadań do wykonania w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego pojawiają się pomysły wybudowania kolejnych. 



Bruk zniknął z ul. Kuśnierskiej (częściowo) i z ul. Wiosennej

Kuśnierska przez wielu uznawana jest za najbardziej klimatyczną ulicę szczecińskiego Podzamcza. W tym roku przeszła gruntowny lifting, którego efekty budzą mieszane uczucia mieszkańców. Historyczny bruk został na nowo ułożony tylko w jej dolnej części. Wyżej pojawiła się nowa cięta kostka kamienna. Poza tym pojawiły się nowe płyty chodnikowe, wyremontowano schody, obok których znajdą się siedziska i donice. Koszt wykonanych prac to 2,1 mln zł.
Na prawobrzeżu wyremontowano 570-metrowy odcinek ul. Wiosennej łączący ul. Struga z Dąbiem. Przede wszystkim zniknął bruk, powstała również ścieżka rowerowa, zamontowano oświetlenie uliczne. Wartość przebudowy wyniosła 7,5 mln zł.



Wypiękniały kolejne parki
W 2016 roku inwestycji związanych z zielenią miejską była kilka. Poniemiecki cmentarz przy ul. Ostrowskiej (Żelechowa) został uporządkowany i zamieniony w park rekreacyjny, ale przy zachowaniu starych nagrobków oraz pomnika. Zrewitalizowano tereny zielone w okolicach Rubinowego Stawu (Słoneczne). Zanim blask odzyskał zaniedbany park Łyczywka (Pogodno), saperzy musieli wywieźć osiem znalezionych tam niewybuchów z czasy wojny. Prace porządkowe wykonano również w parku Nadratowskiego (Grabowo). Wszystkie miejsca wzbogaciły się o nową małą architekturą, place zabaw dla dzieci, a w niektórych przypadkach również o siłownie pod chmurką.



Piesi wychodzą  na powierzchnię, czyli przebudowa skrzyżowania przy Galaxy
W grudniu zakończyła się przebudowa skrzyżowania al. Wyzwolenia, ul. Rayskiego i ul. Malczewskiego. Zasypano część wejść do przejścia podziemnego, zostały tylko dwa pozwalające na przejście pod al. Wyzwolenia, ale bez możliwości wejścia na perony tramwajowe. Na powierzchni wymalowane dla pieszych pasy, również po drugiej stronie skrzyżowania, przy Galaxy. Koszt prac to ponad 1,6 mln zł.



Nowe rondo, chodniki, ulice przy Wałach
Jedna z ważniejszych „krzyżówek” w mieście, skrzyżowanie ul. Wernyhory, Mickiewicza i Reduty Ordona, zmieniło się w dwupasmowe rondo. Prace zakończyły się w ostatnich dniach października, ich łączny koszt to niespełna 10 mln zł.
Gruntownie przebudowano chodniki wzdłuż al. Wyzwolenia między ul. Rayskiego i pl. Żołnierza. Powstała droga rowerowa, zmieniono zasady parkowania. Koszt prac zamknął się w kwocie niespełna 3,5 mln zł.
W okolicy Wałów Chrobrego jezdnie i chodniki (ul. Jarowita, Henryka Pobożnego i Zygmunta Starego) nie tylko zmieniły swój wygląd, ale również zmieniła się na nich organizacja ruchu. Obowiązuje tam od grudnia strefa uspokojonego ruchu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Remont kosztował 4,2 mln zł.


Pusty Park & Ride na lotnisku w Dąbiu

400 miejsc parkingowych czeka na kierowców, którzy w drodze na lewy brzeg Odry chcieliby przesiąść się do szybkiego tramwaju. Miejsca czekają na kierowców w dosłownym znaczeniu, bo pierwszy Park & Ride w Szczecinie nie cieszy się na razie dużym powodzeniem. Parking przy ul. Hangarowej kosztował 7,3 mln zł. Otwarty został w grudniu.



Zniknęła Fryga, pojawił się Węgierski Chłopiec

Fryga stała na pl. Zamenhoffa niewiele ponad rok, ale zdążyła dorobić się miana jednej z najbardziej kontrowersyjnych instalacji artystycznych w historii Szczecina. Wielu mieszkańców w betonowej rzeźbie Maurycego Gomulickiego artyzmu nie dostrzegało i  narzekało na cenę, którą zapłaciło za nią miasto (200 tys zł). W dodatku bardzo szybko czerwono-żółte pierścienie zaczęły pękać, a kolejne naprawy kończyły się niepowodzeniami. W rezultacie w grudniu zdecydowano o demontażu instalacji.

Fryga zniknęła, a na Jasnych Błoniach pojawił się pomnik Węgierskiego Chłopca. To dar mieszkańców Budapesztu w podziękowaniu za postawę szczecinian podczas Rewolucji węgierskiej w 1956 r. Mieszkańcy przesyłali wówczas walczącym o wolność Węgrom żywność, lekarstwa, oddawali krew dla rannych. Przed konsulatem radzieckim przy ul. Piotra Skargi odbyła się manifestacja w proteście przeciwko interwencji wojsk sowieckich.