Rozpoczyna się lądowa część manewrów BALTOPS 2017. Okręty Marynarki Wojennej RP są już w drodze do Szczecina. Już dzisiaj w pobliżu Wałów Chrobrego zacumują ORP Gniezno, ORP Mielno i ORP Dąbie. Kolejne trzy jednostki skierują się do portu handlowego.
Jak informuje Tomasz Owsik-Kozłowski, rzecznik prasowy miasta ds. żeglarstwa i turystyki, zgodnie z planowanymi godzinami wejść jako pierwsze do Szczecina przypłyną Dąbie i Mielno. Powinny pojawić się przy Nabrzeżu Wieleckim (w pobliżu Trasy Zamkowej) w godz. 12.00 – 12.30. Jako następny, około godz. 13.30, do Nabrzeża Pasażerskiego (w pobliżu Wałów Chrobrego) przybije ORP Gniezno.

Także w środę, 31 maja, przy Nabrzezu Rumuńskim (wewnątrz portu) zacumują ORP Wdydze, ORP Mamry i ORP Kraków.

Dokładne godziny cumowania zależne są od wielu czynników i mogę one ulegać zmianom. Jednostki można śledzić w Internecie, korzystając m.in. z portalu www.marinetraffic.com.

Więcej szczegółów o manewrach Baltops 2017 można znaleźć w naszym wczorajszym artykule: Ponad 40 okrętów wojennych przypłynie do Szczecina. Będzie co podziwiać!

PROGRAM BALTOPS 2017

1. Zawinięcie okrętów do portu w Szczecinie od 31 maja do 2 czerwca 2017.

2. Wypłynięcie okrętów z portu w Szczecinie 4 czerwca 2017.

3. Zwiedzanie pokładów okrętów:
a) Okręty polskie zacumowane przy nabrzeżach przy ulicy Jana z Kolna: 1, 2 i 3 czerwca w godzinach: 10:00 - 12:00 i 13:00 - 18:00.
b) Okręty zagraniczne zacumowane przy nabrzeżach przy ulicy Jana z Kolna: 2 i 3 czerwca w godzinach: 13:00 - 16:00.
c) Okręty polskie i zagraniczne zacumowane przy nabrzeżach w porcie Szczecin: 3 czerwca w godzinach: 13:00 - 16:00.

4. Koncerty i nabożeństwo ekumeniczne na otwartej klapie wyładowczej okrętu typu LUBLIN (ORP Gniezno) zacumowanym przy Nabrzeżu Pasażerskim:
a) 2 czerwca 2017 (piątek)
16:00 - 17:00 Dair (irlandzka muzyka folkowa)
17:15 - 18:15 Qftry (muzyka szantowa)
18:30 - 19:30 Stonehenge (irlandzka muzyka folkowa)

b) 3 czerwca 2017 (sobota)
15:00 - 15:45 Nabożeństwo ekumeniczne
16:00 - 17:15 Cafe Rico (muzyka świata)
17:30 - 18:45 Stary Szmugler (muzyka szantowa)
19:00 - 20:15 Atlantyda (muzyka szantowa)

5. Pokaz sprzętu wojskowego na Łasztowni (w pobliżu Trasy Zamkowej)
2 i 3 czerwca 2017, godz. 12:00 – 20:00
a) drużyna piechoty zmotoryzowanej wraz z wyposażeniem indywidualnym i zespołowym,
b) sekcja strzelców wyborowych wraz z wyposażeniem,
c) KTO Rosomak 30 mm ARMATA MK-44 BUSHMASTER,
d) KTO Rosomak M-3,
e) KTO Rosomak WEM (wóz ewakuacji medycznej),
f) KTO Rosomak „S”,
g) KTO Rosomak WRT (wóz rozpoznania technicznego).

6. Strefy gastronomiczne na ulicy Jana z Kolna i ulicy Zbożowej na Łasztowni.
2 czerwca 12:00-18:00 i 3 czerwca 2017 godz. 10:00 – 18:00


ORP Gniezno

Podniesienie bandery: 23 lutego 1990
· długość: 95,8 metra;
· szerokość: 10,8 metra;
· zanurzenie: 2,38 metra;
· wyporność:1745 ton;
· prędkość: 16,5 węzłów;
· napęd główny: 3 silniki spalinowe Cegielski-Sulzer 6ATL25D o mocy 1320 kW każdy.

Uzbrojenie:
· 4 morskie zestawy rakietowo-artyleryjskie ZU-23-2MR, każdy składający się z podwójnej armaty 23 mm i podwójnej wyrzutni rakiet przeciwlotniczych;
· wyrzutnie ładunków wydłużonych długich;
· tory minowe do zabierania i stawiania min morskich.


foto: Marcin Purman

Charakterystyka:
ORP Gniezno to okręt transportowo-minowy projektu 767 (typu Lublin). Okręty typu Lublin zbudowane zostały w Stoczni Północnej w Gdańsku w latach 1989 - 1991. Przeznaczone są do załadunku, transportu morskiego a także wyładowania pływającej i niepływającej techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego. Okręty te mogą razem jednorazowo przerzucić komponent Wojsk Lądowych w sile batalionu złożony np. z ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu, bez konieczności budowy systemu logistycznego i nabrzeży portowych. Okręty projektu 767 mają możliwość wykonywania przejść w zagrodach minowych, do punktu przeładunku na nieuzbrojonym brzegu, za pomocą ładunków wydłużonych. Pojedynczy okręt transportowo-minowy może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu ponad 400 ton. Może także transportować miny morskie oraz stawiać je w obronnych zagrodach minowych. Okręt wchodzi w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

ORP Dąbie
Podniesienie bandery: 11 maja 1986
· długość: 38,5 metra;
· szerokość: 7,2 metra;
· zanurzenie: 1,7 metra;
· wyporność: 216 ton;
· prędkość: 14 węzłów;
· napęd główny: 2 silniki wysokoprężne M401 o mocy 1000 koni mechanicznych każdy.

Uzbrojenie:
· 1 morski zestaw rakietowo-artyleryjski ZU-23-2M / ZU-23-2MR;
· trały kontaktowe i niekontaktowe;
· tory minowe do zabierania wariantowego uzbrojenia np. min morskich lub zrzutni grawitacyjnych bomb głębinowych.


foto: Marcin Purman

Charakterystyka:
ORP Dąbie to trałowiec bazowy projektu 207 P (typu Gardno). Trałowce typu Gardno zbudowane zostały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni w latach 1983 - 1990. Są to jednostki małomagnetyczne przeznaczone do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych postawionych w zagrodach minowych lub pojedynczo. Ograniczenie pola magnetycznego osiągnięto głównie dzięki zastosowaniu w konstrukcji kadłuba i pokładówki laminatu poliestrowo-szklanego. Okręt wchodzi w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

ORP Mielno
Podniesienie bandery: 9 maja 1987
· długość: 38,5 metra;
· szerokość: 7,2 metra;
· zanurzenie: 1,7 metra;
· wyporność: 216 ton;
· prędkość: 14 węzłów;
· napęd główny: 2 silniki wysokoprężne M401 o mocy 1000 koni mechanicznych każdy.

Uzbrojenie:
· 1 morski zestaw rakietowo-artyleryjski ZU-23-2M / ZU-23-2MR;
· trały kontaktowe i niekontaktowe;
· tory minowe do zabierania wariantowego uzbrojenia np. min morskich lub zrzutni grawitacyjnych bomb głębinowych.


foto: Marcin Purman

Charakterystyka:
ORP Mielno to trałowiec bazowy projektu 207 P (typu Gardno). Trałowce typu Gardno zbudowane zostały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni w latach 1983 - 1990. Są to jednostki małomagnetyczne przeznaczone do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych postawionych w zagrodach minowych lub pojedynczo. Ograniczenie pola magnetycznego osiągnięto głównie dzięki zastosowaniu w konstrukcji kadłuba i pokładówki laminatu poliestrowo-szklanego. Okręt wchodzi w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.