Sezon Bike_S ruszył w Szczecinie 1 marca, ale od początku, ze względu na awarię oprogramowania, nie można wypożyczać rowerów na 37 starszych stacjach usytuowanych głównie w centrum miasta. Firma Nextbike Polska, wykonawca oprogramowania (na nowe i stare stacje) i infrastruktury (nowe stacje i rowery) roweru miejskiego po ośmiu dniach odniosła się do sprawy w rozesłanym do mediów oświadczeniu.
Problem dotyczy stacji, które powstały w pierwszym etapie tworzenia systemu szczecińskiego roweru miejskiego. Ich wykonawcą jest inna firma (BikeU), która później jednak przegrała przetarg na rozbudowę sieci. Zwycięzca, Nextbike Polska, poza stworzeniem nowych stacji i dostarczeniem rowerów, zobowiązał się również do integracji obu systemów i dostarczenia oprogramowania działającego również na starych stacjach. W ubiegłym roku wszystko działało bez zarzutu.

Operator systemu Bike_S, spółka miejska Nieruchomości i Opłaty Lokalne, rozpoczął naliczanie kary umownej (100 zł za każdą godzinę awarii). Oba podmioty współpracują, by rozwiązać problem, ale wciąż nie został on zdiagnozowany.

Bez problemu można wypożyczać i oddawać rowery na 45 nowszych stacjach, zamontowanych przed rokiem przez Nextbike. Oddając rower na starszych, niedziałających stacjach, trzeba przypiąć go linką i zgłosić ten fakt na infolinię.

Poniżej treść oświadczenia firmy Nextbike Polska:

"Informuję, że podjęliśmy wszelkie możliwe działania zmierzające do jak najszybszego zdiagnozowania i rozwiązania problemu. Współpracujemy przy tym z operatorem systemu, Nieruchomości i Opłaty Lokalne Sp. z o. o.

 
Wstępna analiza wykazała, że zarówno oprogramowanie, jak i infrastruktura dostarczona w ubiegłym roku przez Nextbike Polska nie są przyczyną zaistniałych problemów, co potwierdza pełna sprawność nowej części systemu - 45 stacji zamontowanych przez Nextbike w ubiegłym roku. Aktualne problemy dotyczą jedynie tej części szczecińskich stacji, która została dostarczona przez inną firmę i została zrealizowana dla miasta w ramach wcześniejszego zamówienia.

Jednocześnie pozwalam sobie przypomnieć, że dostarczone w 2016 roku przez Nextbike Polska oprogramowanie w zeszłym sezonie działało w Szczecinie prawidłowo, a rowery miejskie wypożyczono rekordowe ponad 565 tys. razy. Od zamknięcia sezonu 30 listopada firma Nextbike nie dokonywała żadnych zmian ani aktualizacji oprogramowania, nie uczestniczyła też w żadnych innych czynnościach związanych z funkcjonowaniem Bike_S.

W tej chwili naszym priorytetem jest doprowadzenie do jak najszybszego przywrócenia pełnej funkcjonalności Bike_S – Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Do czasu zdiagnozowania przyczyn awarii za wcześnie jest na wskazywanie odpowiedzialnych za zaistniałą sytuację. O przyczynach awarii i rezultatach przeprowadzonego audytu poinformujemy Państwa możliwie jak najszybciej."
Z poważaniem,
Marek Pogorzelski
Biuro Prasowe
Nextbike Polska S.A.