- Mamy zielone światło dla zachodniego drogowego obejścia Szczecina – cieszy się marszałek Olgierd Geblewicz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska właśnie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. To ostatni element studium wykonalności obwodnicy, które przygotowano na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego.
Pierwszą decyzję środowiskową w sprawie zachodniej obwodnicy wydano już w 2011 roku, ale została zaskarżona przez jedną z organizacji ekologicznych, a później, w 2013 roku, uchylona. Nowy dokument, który powstał po blisko czterech latach, ma już zawierać zapisy, z którymi zgadzają się wszystkie strony.

- Ogromnie się cieszę, bo nasza determinacja okazała się tutaj kluczowa. Przecież całą procedurę przeszliśmy pozytywnie po raz drugi – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. - Realizację drogi przekazuję niezwłocznie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, bo zgodnie z decyzją z 13 października 2015 r. podjętą przez ówczesną premier Ewę Kopacz, obejście zostało wpisane do sieci autostrad i dróg ekspresowych

To początek długiej drogi przygotowania inwestycji do realizacji. Inwestycji, na którą mieszkańcy województwa czekają od wielu lat. Pierwsza koncepcja zachodniej obwodnicy Szczecina pojawiła się już w 2000 roku.



Zachodnie drogowe obejście Szczecina ma być dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 51 km. Połączy autostradę A6 w Kołbaskowie z węzłem drogowym S3 i S6 w Goleniowie. Prowadzić ma przez Przecław, Mierzyn, Tanowo, Police, a później tunelem wydrążonym pod Odrą na wysokości miejscowości Święta.

Powstanie zachodniej obwodnicy doprowadzi do znacznego zmniejszenia ruchu tranzytowego na ulicach Szczecina. Do centrum miasta nie będą np. musiały wjeżdżać ciężarówki kierujące się do Zakładów Chemicznych w Policach. Lepiej skomunikowane będzie lotnisko w Goleniowie. Realizacja inwestycji sprawi też, że dla większości mieszkańców lewobrzeżnego Szczecina powstanie krótsza droga nad morze.

- To inwestycja ważna tak dla obszaru metropolitalnego jak i dla całego regionu. Dla mieszkańców i przedsiębiorców. Zrobiliśmy to ramię w ramię z samorządami, które wiedzą jaki potencjał rozwojowy może uruchomić ta trasa – podkreśla marszałek Geblewicz, dodając, że studium wykonalności inwestycji powstało przy współfinansowaniu Gminy Miasto Szczecin, Gminy Goleniów, Gminy Police i Powiatu Polickiego.

Szacuje się, że budowa zachodniego obejścia Szczecina, wraz z tunelem Police – Święta, może pochłonąć ok. 4 mld zł.