Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego będzie inwestorem zastępczym gminy Szczecin przy budowie 26 węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt tej inwestycji to 98 milionów złotych. Miasto liczy na uzyskanie ponad 70 mln zł dofinansowania ze środków unijnych. Cała SKM ma być gotowa w połowie 2022 roku, a jej budowa pochłonie łącznie aż 740 mln zł.

Przy każdej stacji kolejowej wchodzącej w skład SKM (zostaną zmodernizowane przez PKP PLK) powstaną przystanki komunikacji miejskiej, parkingi samochodowe i rowerowe. Bardzo zmieni się np. otoczenie stacji Szczecin Niebuszewo. Powstanie tam pętla autobusowa, na którą przeniesiona zostanie część linii kończących dziś swoją trasę przy ul. Kołłątaja.

- W sumie powstanie 1879 miejsc parkingowych dla samochodów i 630 dla rowerów. Będą to parkingi w modelu park&ride oraz bike&ride – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor SSOM.

Czekamy na dofinansowanie

Przetargi na opracowanie projektu węzłów mają zostać ogłoszone tuż po uzyskaniu unijnego dofinansowania z puli centralnej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Decyzje w tej sprawie ogłoszone zostaną do końca stycznia, ale szczeciński magistrat jest pewny otrzymania środków.

- Nasz projekt jest największy i najbardziej komplementarny spośród wszystkich siedmiu, które zostały złożone – podkreśla prezydent Piotr Krzystek.

SSOM dzięki uzyskanemu od prezydenta pełnomocnictwu będzie nie tylko inwestorem zastępczym przy budowie węzłów przesiadkowych, ale też koordynatorem całego projektu SKM. To olbrzymia inwestycja, która łącznie pochłonie aż 740 mln zł. Udział w kosztach poniosą: PKP PLK (619 mln zł), Gmina Miasto Szczecin (98 mln zł), Gmina Police (13 mln zł), Gmina Miasto Stargard (6 mln zł), Gmina Goleniów (2 mln zł), Gmina Stargard (862 tys. zł), Gmina Kobylanka (830 tys. zł) oraz Gmina Gryfino (319 tys. zł). Łączne wnioskowane dofinansowanie UE dla wszystkich podmiotów ma wynieść 512 mln zł

Nowa oś transportowa

Szczecińska Kolej Metropolitalna połączy Szczecin z Policami (szacowany czas przejazdu z Dworca Głównego – 37 minut), Goleniowem (38 minut), Gryfinem (24 minuty) i Stargardem (40 minut). Zmodernizowana zostanie cała infrastruktura wraz z istniejącymi stacjami. Powstaną też nowe przystanki, takie jak: Szczecin Arkońska, Szczecin Ku Słońcu, czy Szczecin Trzebusz.

- Budujemy spójny system transportu publicznego w metropolii szczecińskiej. Chcemy, żeby SKM była osią transportową wspierającą komunikację tramwajową i autobusową. Zapewniającą komfortowy dojazd bez ryzyka opóźnień związanych z korkami w godzinach szczytu – mówił prezydent Piotr Krzystek.

SKM ma być gotowa w połowie 2022 roku. Szacuje się, że wszystkie gminy będą rocznie dokładać do jej działalności ok. 7 mln zł. Najwięcej Szczecin – 3,2 mln zł. Projekt uzyska też wsparcie od Województwa Zachodniopomorskiego w postaci 6 nowych szynobusów, które mają być zakupione przez marszałka specjalnie do obsługi tych linii.

Zobacz też:

Krajobraz rodem z apokalipsy. To szczecińskie stacje kolejowe, które wkrótce mają się bardzo zmienić